onsdag 2 januari 2013

Huvudrätt: BBQ hamburgare med avokadoröra

Huvudrätten i trerätters-middagen jag gjorde var detta. Egengjorda BBQ-hamburgare med avokadoröra. Otroligt gott och lyckat måste jag säga och den fick betyget "Den smakar exakt som hamburgarna på Olearys!" av min sambo, så det tar jag som ett högt betyg!




Du behöver:
(för 3-4 st hamburgare beroende på hur stora du vill ha dom) 500 gram köttfärs
Avokado
Rostad lök
Tomat
Ost
BBQ-sås
Sallad
1 Gul lök
2 st ciabattabröd
Salt
Peppar

Pommes frites

Gör såhär:
Hacka den gula löken i små bitar och blanda i en bunke med köttfärsen, salt och peppar.

Gör ordning avokadoröran. Mosa 2 avokado, salta och peppra. Om du vill kan du även ha i lite citronsaft. Skär även tomaten i önskade bitar.

Forma sedan färsen till hamburgare (bestäm själv hur stora du vill göra dom). Stek dom sedan i en stekpanna tills de inte är råa inuti. När de börjar bli klara så häll över BBQ-sås över dom på varje sida och låt det steka in i burgarna. För att få ännu mera BBQ smak så skulle jag även hälla i lite sås i själva köttfärsblandningen innan man formar hamburgarna, jag gjorde inte det denna gång men är lite frestad att testa tills nästa gång. Var dock noga med att inte ha i för mycket isåfall, smeten måste fortfarande vara fast för att burgarna inte ska trilla isär när man steker dom.

Fritera pommes, eller lägg dom i ugnen om du hellre vill det.

Skär sedan ciabattabröden och skär bort 1½-2cm från kanten (se bilden). Lägg sallad på underdelen, sen hamburgaren. Lägg ost på burgaren så den smälter lite och sen avokadoröran, rostad lök och tomat. Servera med pommesen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar