onsdag 2 januari 2013

Efterrätt: Vit chokladpannacotta med hallonsås

Efterrätten till trerätters-middagen. Det var första gången jag gjorde och överhuvudtaget åt pannacotta och det var ju otroligt gott!




Du behöver:
2 gelatinblad
3 dl grädde
1 dl mjölk
2 msk socker
100 gram vit choklad

Gör såhär:
Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten i ca 5 minuter. Koka under tiden upp grädden och mjölken i en kastrull.

Hacka den vita chokladen i bitar och rör ner det i grädden så det smälter tillsammans med sockret.

Ta sedan upp gelatinbladen och rör även ner dessa i grädden på spisen så dom smälter. Häll sedan upp i glas och låt stelna i kylskåpet i 6 timmar.

Ett tips: Jag var så klantig så jag inte läste att de skulle stå inne i 6 timmar först. I ren panik för att komma på en lösning så rörde jag ner ett extra gelatinblad och ställde sedan pannacottan i glasen i frysen i nån timma. Det gick det också kan jag säga! Gick ju dessutom snabbare.

När pannacottan stelnat och ska ätas så rör snabbt ihop en hallonsås.

Du behöver:
2 dl hallon
2 msk florsocker

Värm hallonen och rör ner florsockret. Sila sedan hallonsåsen för att få bort hallonkärnorna. Låt den svalna lite och häll sedan lite sås över varje pannacotta.




1 kommentar:

  1. Tack för din kommentar!

    Vad roligt att du tyckte om det!

    Mvh "Smeten mitt i livet" (22 år)

    SvaraRadera