torsdag 28 juni 2012

Kolhydratsnål kycklinggryta

Ett otroligt kolhydratsnålt recept som endast har ca 18 gram kolhydrater i hela grytan. Dvs ca 4.5 per portion. Detta är såklart bara för grytan, väljer du att äta pasta/ris/potatis till blir det givetvis mer. Vi hade i zucchini också då det blev över från dagen innan. Jag kan tycka att den skulle bli ganska tråkig om man inte stoppade i mer, även röd paprika skulle säkerligen funka också. Ni får såklart använda vilka grejer ni vill för att få det starkt, jag använde 1 chilipaprika vilket fick min sambos smaklökar att explodera, han är lite kinkigare än mig helt enkelt, haha.

Du behöver:
4 st kycklingfiléer
1 stor gul lök
1 vitlök
1 burk kokosmjölk
2 msk kycklingfond på flaska
1 msk dijonsenap
1 dl riven ost
1 chilipaprika
salt och peppar
Flytande margarin
(Zucchini)

Gör såhär:
Skär kycklingfiléerna i bitar. Hacka/skär löken i önskad storlek. Hacka chilipaprikan. (Skär zucchinin). Stek sedan kycklingen. Egentligen ska du steka löken och chilipaprikan (och zucchinin) senare med kycklingen men jag stekte det i en panna brevid och la sedan bara över det i kycklingen. Pressa sedan i vitlöken.

Häll sedan på kokosmjölken, kycklingfonden och senapen. Koka tills det börjar tjockna lite. Den kan vara ganska smaklös just nu men det blir bättre!

Rör sedan i osten och krydda efter smak. Jag hade i ganska mycket salt och peppar.

Servera med vad du vill ha, jag åt sallad till och det var supergott!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar